του Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού Δανιήλ
«Εάν ζώμεν κατά το Πνεύμα, ας περιπατώμεν και κατά το Πνεύμα»
(Προς Γαλάτας ε΄ 25)
Τα δύο σπουδαιότερα θέματα στην άγια ομολογία μας είναι η πίστη και ο αγιασμός. Εκείνος που θα εννοήσει ορθά αυτά τα δύο θέματα δεν είναι μακριά από του να κατέχει την αλήθεια του ευαγγελίου, γιατί είναι σημεία ζωτικά για έναν Χριστιανό. Δεν θα βρεις ποτέ αγία ζωή που να μην έχει για ρίζα της ζωντανή πίστη. Ουαί σε κείνους που ζητούν το ένα χωρίς το άλλο, που διαχωρίζουν την πίστη από τον αγιασμό τους. Υπάρχουν μερικοί που καλλιεργούν την πίστη και λησμονούν τον αγιασμό· Υπάρχουν επίσης άλλοι που αγωνίζονται για να φτάσουν σε άγια ζωή, αλλ’ απαρνήθηκαν την πίστη, δηλαδή τη βάση της σωτηρίας. Τη σχέση της πίστης με τα έργα, δηλαδή την αγία ζωή αναδεικνύει ο άγιος απόστολος Ιάκωβος ο αδελφόθεος στην καθολική επιστολή του:
«Πρέπει να έχουμε πίστη γιατί αυτό είναι η βάση, και πρέπει να έχουμε αγιασμό ζωής, γιατί αυτό είναι το οικοδόμημα.
Τι χρησιμεύουν σ’ έναν άνθρωπο μόνο τα θεμέλια ενός κτηρίου την ημέρα της καταιγίδας; Μήπως μπορεί να κρυφτεί μες στα θεμέλια; Θέλει ένα σπίτι να τον σκεπάζει και θεμέλια για το σπίτι εκείνο. Κατά παρόμοιο τρόπο, χρειαζόμαστε το οικοδόμημα της πνευματικής ζωής αν θέλουμε να παρηγορούμαστε την ημέρα των αμφιβολιών.
Μη ζητάς όμως άγια ζωή χωρίς πίστη, γιατί αυτό είναι σαν να οικοδομείς σπίτι που δεν μπορεί να σου παρέχει διαρκές καταφύγιο, γιατί δεν είναι θεμελιωμένο πάνω σε βράχο.
Ας είναι η πίστη και η ζωή ενωμένες, και τότε, σαν τα δύο στηρίγματα μίας αψίδας, θα κάνουν την ευσέβειά μας διαρκή. Σαν το φως και τη θερμότητα που εκπορεύονται από τον ίδιο ήλιο, θα φέρουν κι αυτές ευλογία. Σαν τους δύο στύλους του Ναού, είναι για δόξα και για ωραιότητα. Είναι δύο ρυάκια από την πηγή της Χάρης· δύο λυχνίες αναμμένες με ιερό φως· δύο ελαιόδεντρα που για το πότισμά τους μεριμνά ο ουρανός. Κύριε, δός μας σήμερα εσωτερική ζωή, για να εκδηλώνεται προς τα έξω προς δόξα Σου» (Ιακώβου Β΄16-21).
Από την πίστη εμπνέεται η αγία ζωή και από την αγία ζωή επιβεβαιώνεται η πίστη. Ούτε πίστη χωρίς έργα. Ούτε έργα χωρίς πίστη. Η πίστη και η αγία ζωή είναι ενέργεια του Αγίου Πνεύματος και της ελευθέρας βουλήσεως του ανθρώπου.
Την ασυμφωνία της συμπεριφοράς προς την πίστη αναδεικνύουν οι επόμενες επισημάνσεις του Κυρίου μας Ιησού Χριστού προς τους μαθητές Του:
Με καλείτε Κύριο, αλλά δεν με υπακούετε
Με καλείτε Φως, αλλά δεν με βλέπετε
Με καλείτε Οδό, αλλά δεν με ακολουθείτε
Με καλείτε Ζωή, αλλά δεν με εκλέγετε
Με καλείτε Σοφόν, αλλά δεν με δέχεσθε
Με καλείτε Ωραίο, αλλά δεν με αγαπάτε
Με καλείτε Πλούσιο, αλλά δεν μου ζητάτε
Με καλείτε Αιώνιο, αλλά δεν με εμπιστεύεσθε
Με καλείτε Ευγενή, αλλά δεν με υπηρετείτε
Με καλείτε Εύσπλαγχνο, αλλά δεν μ’ εμπιστεύεσθε
Με καλείτε Ισχυρό, αλλά δεν με τιμάτε
Με καλείτε Δίκαιο, αλλά δεν με φοβείσθε
Εάν σας κρίνω, μη με θεωρήσητε σκληρό.