Tου π. Αντώνιου Χρήστου, εφημερίου του Ι. Ν. Αγίου Νεκταρίου Βούλας.

 

Πρόσφατα βρέθηκα με την ενορία μας σε προσκυνηματική εκδρομή στη Κεφαλλονιά. Αξιωθήκαμε να λειτουργήσουμε στο Μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου και να προσκυνήσουμε το ολόκληρο και άφθαρτο ιερό σκήνωμα του αγίου, το σημείο της πνευματικής αναφοράς όλου του κλήρου και του λαού του νησιού. Μπορέσαμε να δούμε και εμείς με τα δικά μας μάτια την εκδήλωση πίστης όλων των προσκυνητών, ντόπιων και μη, και να αισθανθούμε αυτό το ιερό δέος, της υπερβάσεως της λογικής και των φυσικών νόμων, σε αυτό που βλέπεις και σχεδόν αγγίζεις με τα χείλη σου (υπάρχει ένα προστατευτικό τζάμι μπροστά από την ιερή λάρνακα) μπροστά σου και κυριεύει όλη την ύπαρξή σου, αυτή η απτή αίσθηση της Χάρης Του Θεού, μέσω από την τιμή και προσκύνηση των ιερών λειψάνων των αγίων.

Όλα αυτά τα αναφέρουμε σε σχέση με όλα αυτά τα τραγικά που ακούστηκαν από πολιτικούς και μη ενάντια στη τιμή των ιερών λειψάνων των αγίων, με αφορμή την πρόσφατη έλευση του σκηνώματος της Αγίας Βαρβάρας στην Ελλάδα. Άνθρωποι που τολμούν να αποκαλέσουν τα ιερά λείψανα ως απλά «οστά» και «κόκκαλα» και την πρακτική αυτή της Ορθόδοξης παράδοσης ως «αναβίωση της ειδωλολατρίας» και «επιστροφή στο Μεσαίωνα» ή ευκαιρία της Εκκλησίας για να «πλουτίζει» κ.ά. Όλα αυτά κινούνται στο φάσμα από προσβολής της θρησκευτικής συνείδησης κάποιου μέχρι και ασέβειας και βεβήλωσης της πίστης της Εκκλησίας μας και του ονόματος του Αγίου Θεού και των αγίων Του.

Φυσικά, δεν χρειάζονται και πολλά θεολογικά επιχειρήματα που είναι σημαντικά, απλά δεν είναι στις συχνότητες που μπορούν να συλλάβουν και να αντιληφθούν οι συγκεκριμένοι που ξεστόμισαν όλα τα παραπάνω. Όλους αυτούς «τους καλοθελητές» αυτό που τους τρομάζει είναι η στάση και η γνώμη του λαού και γι’ αυτό θέλουν να διαβάλουν και να καθοδηγήσουν μέσα από τα νωθρά επιχειρήματά τους. Ο λαός μας, όμως, έδωσε τη δική του απάντηση (με τη προσέλευσή του στην Αγία Βαρβάρα) και δίνει καθημερινά σε ανάλογα προσκυνήματα στην πατρίδα μας, όπως του Αγίου Γερασίμου. Ο λαός μας, λοιπόν, γνωρίζει πολύ καλά ότι οι άγιοι είναι οι φίλοι του Θεού, οι οποίοι, αν και αμαρτωλοί σε αυτήν τη ζωή, δεν έμειναν στις πτώσεις τους, αλλά, διά της μετάνοιάς τους, τους ασκητικούς τους αγώνες, την προσευχή, την ελεημοσύνη, τη μυστηριακή ζωή, την καλλιέργεια των αρετών και πολλές φορές διά του μαρτυρίου τους, ευαρέστησαν τον Θεό. Ο Κύριος ανταπέδωσε πλούσια τη Χάρη Του, τόσο εν ζωή όσο και μετά την κοίμησή τους, και χαρίτωσε όλη την ύπαρξή τους, ακόμα και τα αντικείμενά τους, όπου οι πιστοί βρίσκουν απτές αποδείξεις της αγιότητος και λαμβάνουν τη θαυματουργική και ψυχικοσωματική θεραπευτική ιδιότητά τους.

Ο λαός μας γνωρίζει πολύ καλά ότι οι άγιοι είναι οι φίλοι του Θεού, οι οποίοι, αν και αμαρτωλοί σε αυτήν τη ζωή, δεν έμειναν στις πτώσεις τους

Ο λαός μας γνωρίζει και μπορεί να διακρίνει ότι η λατρεία και η πίστη είναι μόνο προς τον Έναν Μοναδικό Τριαδικό Θεό μας, ενώ τη Παναγία μας και τους αγίους τους τιμούμε και δι’ αυτούς ενεργεί πάλι ο ίδιος Θεός. Τέλος, ο λαός μας και ενισχύει την πίστη του διά της τιμής των αγίων, καθώς βλέπει πιο αυτά και σε πιο κοντινή σε αυτόν εποχή και τον σκοπό της δικής του ζωής, που είναι η κατάκτηση ή, ορθότερα, η αποδοχή της δωρεάς του Χριστού, οδηγώντας στη «δική του» αγιότητα, καθένας ξεχωριστά και όλων μαζί ως μια ενότητα. Αυτή η ευλογημένη πορεία, στην οποία καθένας οδηγείται κατά μοναδικό και ανεπανάληπτο τρόπο, αλλά όχι ατομικά, πάντα σε αναφορά με την ενότητα ως Εκκλησία-συλλογικά, σε αυτό το μυστικό σώμα του Χριστού, που είναι θεραπευτήριο για όλους. Γι’ αυτό, ό,τι και να λένε οι εχθροί και οι πολέμιοι της Εκκλησίας, δεν μπορεί να σπιλώσει την εμπειρία των πιστών.