Το δημόσιο γυμνάσιο του Σουφλίου είναι ένα πολυπολιτισμικό σχολείο αφού αποτελείται από 157 χριστιανούς μαθητές και από 90 μουσουλμάνους. Είναι από τα πολλά πλέον αντίστοιχα γυμνάσια και λύκεια στην Θράκη, όπου η παρουσία των μαθητών της μουσουλμανικής μειονότητας αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο.

Οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να συνθέσουν, στα όρια που τους επιτρέπει το πρόγραμμα σπουδών αλλά και η ευαισθησία του καθενός από αυτούς, μαθητές με διαφορετικά βιώματα, θρησκευτικές και κοινωνικές αναφορές και με ταυτότητες που σηματοδοτούν την πολιτισμική τους διαφοροποίηση.

Ο θεολόγος Γιώργος Σαπουντζής και ο ιεροδιδάσκαλος Ιρφάν Μολλά έλαβαν από κοινού μέρος στα σεμινάρια του Προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης θεολόγων και ιεροδιδασκάλων της Θράκης που εξελίχθηκε σε τρεις φάσεις από την άνοιξη του 2014 έως και τον Σεπτέμβριο του 2015, σε Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Σουφλί και Διδυμότειχο.

«Παρατηρούμε στάσεις και συμπεριφορές που φανερώνουν προκαταλήψεις, φοβίες ή τουλάχιστον μία έντονη επιφυλακτικότητα για τον διαφορετικό, τον “άλλο”», επισημαίνει ο κ. Σαπουντζής, προβαίνοντας σε μια πρώτη αποτίμηση των συμπερασμάτων των κοινών σεμιναρίων με τη συμμετοχή θεολόγων και ιεροδιδασκάλων που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα στο Σουφλί.

«Αυτός ήταν και ο λόγος που αποφασίσαμε να κάνουμε κάποιες διδακτικές συναντήσεις χριστιανών και μουσουλμάνων μαθητών στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών. Σε αυτό, καταλυτικό ρόλο έπαιξε το πρόγραμμα του ΑΠΘ και η παρουσία για πρώτη φορά στο σχολείο μουσουλμάνου ιεροδιδασκάλου. Έτσι ανοίχθηκε ο δρόμος για πρώτη φορά για την διδασκαλία του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία. Σε τέτοιο περιβάλλον δεν είχαμε ξανά την χαρά να ζήσουμε αυτή την συνύπαρξη», αναφέρει ο κ.Σαπουντζής.

Υποστηρίζει, μάλιστα, ότι τέτοιες προσπάθειες υπόσχονται πολλά για το μέλλον αλλά δεν μπορούν να ευοδωθούν αν δεν υπάρχει υποστήριξη από τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς.

Από την πλευρά του ο ιεροδιδάσκαλος Ιρφάν Μολλά, απόφοιτος της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, που παλαιότερα αποτελούσε το μοναδικό εκπαιδευτικό ίδρυμα αποφοίτησης μουσουλμάνων δασκάλων για το τουρκόγλωσσο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων της Θράκης, επισημαίνει ότι ο κύκλος της καχυποψίας έσπασε πρώτα από τους μουσουλμάνους μαθητές και τους γονείς τους που δέχθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους (58 σε σύνολο 59 μαθητών), να παρακολουθήσουν τα παιδιά για πρώτη φορά το μάθημα της διδασκαλίας του Ισλάμ σε δημόσιο σχολείο.

«Μαζί με τα παιδιά μαθαίνουν και οι γονείς. Μέχρι τώρα δεν ξέραμε ουσιαστικά ο ένας το περιεχόμενό των γιορτών του άλλου, τώρα αυτό αλλάζει», όπως λέει ο κ. Ιρφάν Μολλά.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο λέκτορας του τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής σχολής του ΕΚΠΑ, Μάριος Κουκουναράς Λιάγκης που συμμετείχε στην κατάρτιση των θεολόγων και των ιεροδιδασκάλων σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, παιδαγωγικής και διδακτικής, εκτιμά ότι «μέσα από τα σεμινάρια επιβεβαιώθηκε ότι δεν μπορεί στον 21ο αιώνα να υπάρχουν εθνικά αναλυτικά προγράμματα, όπως αυτό της θρησκευτικής εκπαίδευσης και άλλων μαθημάτων, που δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του μαθητή και των κοινοτήτων, αλλά θα έπρεπε να υπάρχει ένα εθνικό πλαίσιο το οποίο θα σου αφήνει πολλά περιθώρια να σχεδιάζεις το δικό σου τοπικό πρόγραμμα και νομίζω είναι αυτό που πρέπει να δούμε πάρα πολύ σοβαρά στην Θράκη».

«Ουσιαστικά να δημιουργήσουμε ένα διαπολιτισμικό πρόγραμμα θρησκευτικής εκπαίδευσης, ειδικά για την Θράκη, με βάση το εθνικό πρόγραμμα σπουδών, στο οποίο με σεβασμό στην παράδοση του τόπου και στις θρησκευτικές ταυτότητες οι μαθητές να μαθαίνουν τον εαυτό τους και τον άλλον», καταλήγει ο κ. Κουκουναράς-Λιάγκης.